loading...
مجله اینترنتی دی ال
حسين بازدید : 855 دوشنبه 26 تیر 1391 نظرات (1)
AxGiG,عکس گیگ پایگاه آپلود عکس ویژه وبلاگنویسان
به ادامه مطلب برويد تا شیوه درست خواندن دروس ریاضی و فيزيك را كه 9 واحد سال دوم دبیرستان و 13 واحد سال سوم دبیرستان را شامل میشود یاد بگیرید...درس رياضي براي رشته ي رياضي ، مباحث بسيار گسترده و مهمي را شامل مي شود که بيشترين ضريب را دارد ودر بالا و پايين شدن تراز خيلي موثر است.
مواردي که بايد در يادگيري رياضي در نظرگرفته شود ، به قرار زير است :
1-بهتر است رياضيات را از همان اول دبيرستان کم کم و پله پله سرکلاس خوب ياد بگيريم، زيرا که رياضي،درسي زنجير وار است و وقتي سنگ بناي يک مبحث را بد بگذاريد، روي فهميدن ويادگيري خيلي از موارد ديگر تاثير جبران ناپذيري مي گذارد (قابل توجه بچه هاي سال اول يا دوم که مي خواهند از الان خود را براي کنکور آماده کنند)
2-کتب درسي رياضي بسيار مهم اند ، و اين در حالي است که 99 درصد دانش آموزان رياضي را فقط از روي جزوه و کتابهاي کمک آموزشي مي خوانند .
3-براي شروع، از کتاب اول دبيرستان شروع کنيد (البته چون مباحث آن بسيار ساده است و اکثرا" در سالهاي بالا تکرار شده است ، لزومي ندارد خط به خط کتاب را بخوانيد و مثالها را حل کنيد. فقط به دوره ي فرمولهاي ارائه شده و حل تمرينهاي سخت آخر هر مبحث بپردازيد)
4-بااين کار قشنگ روي غلتک مي افتيد و متوجه مي شويد که چگونه بايد با کتاب درسي رياضي کنار بياييد و چقدر مفيد است.
5-خوب حالا کتابهاي سنگينتر مثل: رياضي سال دوم ، آمار، حسابان ، جبرواحتمال ، هندسه ، ديفرانسيل، گسسته ، هندسه تحليلي ( براي رشته ي رياضي ) ، رياضي سال دوم و سوم و پيش دانشگاهي (براي رشته ي تجربي و انساني ) را به ترتيب زير بخوانيد : تمام متن کتاب را خط به خط بخوانيد . مثالهاي داخل متن را بدون نگاه کردن به حل آنها حل کنيد ، سپس حل خود را با حل کتاب مقايسه کنيد. تمرينهاي کتاب را دانه به دانه بدون نگاه کردن به حل المسائل حل کرده ، سپس اشکالات خود را از معلمين ، همکلاسيها و يا ... بپرسيد ، در غير اين صورت به دفترحل تمرين يا حل المسايل مراجعه کنيد . هيچگاه فرمولها را حفظ نکنيد ، زيرا بزودي فراموش مي کنيد ، تازه اگر هم فراموش نکنيد ، نمي توانيد در حل تستها از آنها استفاده کنيد ، چون فقط آنها را حفظ کرده ايد و نمي دانيد کجاها کاربرد دارند . وقتي مطلب را از روي کتاب خوانديد و مثالها وتمرينها را حل کرديد ، بايد آنقدر از آن مبحث تست بزنيد تا فرمولها وراه حلها به همراه کاربردشان ملکه ي ذهنتان شوند. براي دوره و تمرين تست زدن، از تستهاي کنکورهاي گذشته استفاده کنيد.
مثال : شما مبحث تابع را کامل ازکتاب خوانده ايد ، حدود 50 تست از اين مبحث را انتخاب مي کنيد ، 25 تست اول را بدون گرفتن زمان ونگاه کردن به پاسخهاي تشريحي حل کنيد ، يعني دقيقا" ذهن خود را درگيرسوالات نماييد و راه حلهاي مختلف را براي رسيدن به پاسخ درست ، امتحان کنيد ، بعداز تمام شدن اين 25 سوال به پاسخ تشريحي مراجعه کنيد و پاسخهاي خود را مقايسه کنيد .
مهم: کنار هر کدام از سوالات که نتوانسته بوديد هيچ راه حلي براي آنها ارائه دهيد علامت منفي و کنار سوالاتي که کامل حل کرديد ولي به پاسخ غلط رسيديد علامت ضربدر و کنار سوالاتي که نصف راه حل را رفته ايد ولي بالاخره هيچ کدام ازگزينه هارا درنياورديد ، علامت مثبت بگذاريد و دست آخر ، کنار سوالاتي که با راه حل درست به پاسخ درست رسيده ايد ، هيچ علامتي نگذاريد. خوب اين کار به چه دردي مي خورد؟ به درد دوره کردن مفيد و سريع ، يعني در دور دوم که شما خواستيد اين تستها را دوباره بزنيد ، (حداقل بعد از دوهفته ) به حل تستهاي علامت دار مي پردازيد و هر کدام را که توانستيد حل کنيد ، علامت کنارش را پاک مي کنيد. وقتي ميتوانيد بگوييد که من به کل اين 25 تست با نکاتش مسلط شده ام ، که هيچ علامتي کنار هيچ تستي باقي نماند . با اين فرم خواندن و تست زدن، نه نيازي به حفظ کردن فرمولها و نه نيازي به حفظ کردن نکات تستها خواهيد داشت، و نه احساس مي کنيد آن تستها و نکاتشان را پس از مدتي فراموش کرده ايد.
هشدار : درس رياضي براي رشته هاي تجربي و انساني هم بسيار مهم و نمره آور است ، در حالي که خيلي از بچه هاي تجربي و مخصوصا" انساني کل درس رياضي و يا بخش عظيمي از آن را کنار می گزارند، يعني اصلا" به سراغ رياضي نمي روند . شما حتي اگر هم، بدون توجه به رياضي از سد کنکور رد شويد و در هر رشته اي که قبول شويد، به خاطر ضعيف بودن درس رياضي اتان در دانشگاه با مشکلات زيادي روبرو خواهيد شد . در مورد درس فيزيک هم قضيه تقريبا" مشابه است ،فقط شما بايد به متن کتب فيزيک و تعريفها و مثالها هم کاملا " توجه کنيد، مثالهاي داخل متن و تمرينهاي آخر هر فصل هميشه عينا" و يا با کوچکترين تغييري صورت تستهاي کنکور بوده اند . واين در حالي است که 99% بچه ها اصلا " توجهي به کتاب درسي فيزيک ندارند و وقت گذاشتن روي حل تشريحي مثالها وتمرينها را اتلاف وقت مي دانند . لذا آمار سازمان سنجش در کنکور 84 نشان ميدهد که فقط 3% از کل بچه ها به چند سوال مفهومي – تعريفي فيزيک که مستقيما" از متن کتاب طرح شده بود ، پاسخ صحيح دادهاند.
توصيه : البته در مورد دروس رياضي و فيزيک ،اينکه شما درس را سرکلاس خوب گوش دهيد و بفهميد هم مهم است ، يعني فکر نکنيد که اگر درس را سر کلاس نفهميدم ، بعدا" خودم مي خوانم، ياد مي گيرم . قبل از کلاس درسي راکه قرار است داده شود را روزنامه وار بخوانيد تا پيش زمينه ي ذهنتان آماده ي دريافت باشد ، و در هنگام توضيح مبحث آمادگي پرسيدن اشکالات و فهميدن کامل درس را داشته باشد.

ويرايش: بيژن مهربان – كانون فرهنگي آموزش نمايندگي سرپل ذهاب
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    قهرمان این فصل لیگ برتر
    آمار سایت
  • کل مطالب : 101
  • کل نظرات : 59
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 21
  • آی پی امروز : 57
  • آی پی دیروز : 5
  • بازدید امروز : 68
  • باردید دیروز : 7
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 75
  • بازدید ماه : 392
  • بازدید سال : 2,127
  • بازدید کلی : 126,438
  • کدهای اختصاصی

    پیج رنک


    log

    javahermarket